OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
CARNIVAL IN COAL + GOJIRA + ZUBROWSKA = GROTESQUE THROUGH INCOHERENCE. Touto jednoduchou rovnicí se dá asi nejlépe vyjádřit pocit, který z alba „One Thousand Blasting Words“ mám. Ano, stejně jako ostatní uvedená seskupení jsou i G.T.I. Francouzi, což však není jediným pojítkem mezi nimi a třemi zbývajícími kapelami. Tím druhým a mnohem podstatnějším poutem je tvorba kvalitní, propracované a poměrně originální muziky, která by mohla najít odezvu právě u fanoušků výše zmíněných performerů.
Sympatická pětice z Nantes svou muziku sama popisuje jako deathcore, s čímž by se dalo snadno souhlasit. Základem jsou tedy agresivní, odsekávané kytary, výbušná rytmika a vesměs řádně nasraný vokál, což by sám o sobě zřejmě ještě nebyl důvod k jásotu, avšak připočteme-li si k tomu všemu značný skladatelský um, milimetrovou přesnost (milovníci matematiky si také místy přijdou na své – některé momenty nesou zcela jasný odkaz MESHUGGAH, slyš např. „Scold“) a obrovskou dávku nadhledu se spoustou vkusných, stylově si značně odporujících vsuvek, dostáváme se již do zcela jiných dimenzí. Je to tak, muzikanti disponují patřičnou dávkou humoru (což potvrzuje i hostování Arno Strobla z CARNIVAL IN COAL ve skladbě „Sunlight“), takže pro ně není absolutně žádným problémem odskočit si na malý moment od toho všudypřítomného burácivého lomozu a v neočekávané chvíli vyloudit na tváři posluchačově úsměv zakomponováním hip-hopové nebo elektronické vsuvky, heavymetalového sóla či (a to mě skutečně hodně pobavilo) krátké countryové vložky spojené s něčím, co ponejvíc připomíná alternativní verzi znělky animovaného seriálu Happy Tree Friends.
Jenom na různých odlehčeních a vtípcích by se však pochopitelně stavět nedalo, což si naštěstí GROTESQUE THROUGH INCOHERENCE velice dobře uvědomují a nezneužívají toho nad míru. Jsou dostatečně brutální, technicky zdatní a skladatelsky nadprůměrní a i bez oněch místy poměrně vtipných pasáží umí zaútočit na posluchače neoddiskutovatelnou porcí kvalitní a variabilní muziky. Zkrátka, jsou sví… Oproti debutu více sázejí na střední tempa, na jeho častější změny, neustálé „zasekávačky“ a různorodější strukturu skladeb, ale nikterak tím naštěstí nerozmělňují svůj celkový projev. Pravda však je, že z komplexního pohledu se jedná o méně brutální počin než minule, což se koneckonců dá tvrdit i o soundu, kterým tato nahrávka disponuje.
Ve zvuku také spatřuji jedinou slabinu – je dosti zahuhlaný a zvláště bicí by určitě mohly být průraznější. Nebudu tentokrát psát nic o tom, že se jedná o maličkou vadu na kráse, poněvadž mě v tomto případě skutečně mrzí, že album nebylo oděno do zářivějšího zvukového kabátku…
CARNIVAL IN COAL + GOJIRA + ZUBROWSKA = GROTESQUE THROUGH INCOHERENCE
8,5 / 10
1. Stabilized
2. Smoky
3. Sphere
4. Soundsuckers
5. Scold
6. Scandal
7. Shame
8. Serum
9. Sunlight
10. Status Quo
11. Scarecrow
One Thousand Blasting Words (2006)
Demo (2006)
Utopia City (2004)
G.T.I. (demo) (2002)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Several Bleeds Records
Stopáž: 42:41
Produkce: Neb Xort
Studio: Drudenhaus
Pěkně po „dillinžerovsku“ začíná nové album Francouzů GROTESQUE THROUGH INCOHERENCE, zasekávané kytary však okamžitě doprovodí zvláštně modulovaný vokál recitačního typu, zvrat, řev, virblující bicí, a pak si zkuste odhadnout co přijde dál. No kdo by čekal pokřivenou country vložku? Snad jedině šílenec, a nebo Francouz. A tím je v podstatě řečeno vše. Protože dál už je to například i směsice grind řezničiny prokládaná techno pasážemi, nebo thrashová sekanice s rozpustilým dance refrénem. Opravdu svérázná hudební extroverze.
Moji milááškové:-), ale předchozí album mě dostalo více, takže "jenom" 9,5
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.